7 Inspirerande D2C-varumärken i Benelux-området

7 Inspirerande D2C-varumärken i Benelux-området

Letar du efter nya sätt att marknadsföra din produkt? Då är nu den perfekta tiden att investera i en D2C-strategi. 


Fler och fler kunder väljer att köpa direkt från ett varumärke. Och vem kan egentligen klandra dem? D2C-varumärken kan inte bara erbjuda en hälsosam kundupplevelse, de kapar även behovet av mellanhänder. Vi har listat 7 inspirerande exempel på D2C-varumärken i Benelux-området. 

1. Veloretti

Veloretti erbujer även Mini-Veloretti - cyklar för barn - Perfekt för en hel familj! 


Nederländerna (och i själva verket hela Benelux-området) är känt för sin cykelkultur - och vi kan inte tänka oss ett bättre sätt att starta vår lista än med en cykelproducent, Veloretti.


Med Veloretti kan du personifiera din cykel efter egen smak. Med några få klick kan du sätta ihop din drömcykel. Från modell till cykelkorg, du bestämmer. Det kan bli så billigt eller så dyrt som du vill.


Det är viktigt att tänka på att även om Veloretti tillgodoser människors önskemål, tillgodoser de också människors önskan om enkelhet. Hur mycket kunderna än älskar att välja, kan analysförstoppning uppstå när man erbjuds alltför många alternativ. Veloretti förstår den fina linjen. Man har eliminerat krånglet att välja mellan hundratals alternativ, utan lägger till precis tillräckligt med artiklar för att erbjuda en unik shoppingupplevelse.

 

2.Verstegen

Verstegen D2C exempel

Verstegen Spices & Sauces är ett familjeföretag.


Liksom många märken lade Verstegen till en D2C-strategi till sitt varumärke. De har dessutom gjort det på ett väldigt inspirerande sätt – därför var vi tvungna att lägga till detta D2C-varumärke till vår lista.


Tack vare blockchain-tekniken från Verstegen kan du se varifrån din muskot kommer med hjälp av en QR-avläsning. Med en enda QR-avläsning kan du se vilka bönderna är, om prisöverenskommelser med jordbrukarna har uppfyllts och om muskotnöten verkligen är av bästa kvalitet.


I ett nötskal kan Verstegen ge en helt annan innebörd till ordet transparens. De är stolta över sitt unika och hållbara samarbete med lokala bönder, och vad är ett bättre sätt att fira detta än genom att låta en medveten köpare se var och hur deras kryddor görs?


För att hålla full kontroll över sin slutprodukt väljer Verstegen att sköta allt i egen regi: från transport till säker bearbetning. På så sätt kan de vara säkra på att slutprodukten till konsumenten är rättvis, hållbar, och transparent. 


Naturligtvis gick detta inte obemärkt förbi under 2019 då Verstegen utsågs till det mest hållbara företaget i Nederländerna av Netherlands CO2 Neutral Foundation i Driebregen. 

 

3. Cowboy Magic Europe


Möt den duktigaste hunden inom husdjurstrimning, Cowboy Magic Europe.


Cowboy Magic Europe tar husdjurstrimning till en helt ny nivå. Cowboy Magic Europes produkter är helt enkelt bra. I själva verket är de så bra att de är trimmarnas favoritprodukter för att skapa silkeslen päls.


Förutom att vara trimmarnas favoritval har Cowboy Magic Europa nyligen lagt till en D2C-kanal till sin strategi. Genom att ha den bästa produkten på marknaden för husdjurstrimning, ett starkt community och en hängiven beundrarskara, kan de tillhandahålla en komplett shoppingupplevelse för sina kunder. Nämnde vi att deras trimningsprodukter inte bara fungerar för dina lurviga vänner? De fungerar på människor också! Fantastiska produkter och bra kundservice, vad mer kan man begära?

 

4. Van Moof

Van Moof D2C exempel

Rör på dig, VanMoof är här!


Den här supersäkra cykelserien är top-notch! VanMoof är välkända för sin säkerhet. Förutom att visa en mycket framträdande skalle när någon rör din cykel, erbjuder det också en "sinnesfridstjänst" - något som är unikt i branschen.


Med ”sinnesfridstjänsten” betalar du en fast avgift ifall din cykel blir stulen. Ett team bestående av cykeljägare kommer sedan att spåra och återställa din cykel inom två veckor, oavsett var i världen den försvinner. Om de inte kan återställa din cykel inom två veckor får du en ersättningscykel gratis.


Allt det här är en del av VanMoofs storslagna strategi att skydda sina cyklar genom att göra dem oattraktiva för tjuvar. Något som är ett stort problem i de större städerna som Amsterdam eller Groningen. Snygg design, fantastiska funktioner och unik service: VanMoof D2C-strategin är ostoppbar. 


 5. Drinkies från Heineken

Heineken D2C exempel

Har du någonsin velat få en kall öl levererad till din ytterdörr? Heineken fixar det.

Det här stora kraftpaketet till varumärke har lagt till en D2C-kanal till sin strategi som heter Drinkies. Heineken nådde stor framgång med sin öl-leveranstjänst. Boende i Amsterdam kunde beställa kall öl via appen och få den levererad inom en timme. Heineken utökade framgången med Drinkies-appen. Med den här appen kan du till och med beställa drycker och snacks med ett röstkommando till Google.

Strategin fungerar dubbelt: genom att eliminera mellanhanden (snabbköpet), ger det Heineken möjlighet att arbeta på sin relation med slutkunden. För det andra är användningen av mobil och tal mycket smart. En Iskall leverans till din ytterdörr. Och ett så enkelt och roligt sätt för kunden att göra en beställning. Det är en no-brainer varför det har blivit så populärt. 

 

6. OOt.nl 

OOT D2C exempel

OOt.nl tänker definitivt utanför boxen.


Det här online-frukostvarumärket svarar på ett skickligt sätt på den växande efterfrågan på verkligt hälsosam mat och bekvämlighet. De erbjuder ett bra alternativ till stormarknadernas onyttiga varumärken.


När konsumenterna blir mer medvetna vill de veta var deras produkter kommer ifrån, vad som finns i dem och vilka de faktiska näringsvärdena är. Och det är just detta som OOt.nl gör. Grundaren av OOT.nl lyssnar mycket eftertänksamt på sina kunders behov och önskemål. Det är den typen av tänkesätt som gör OOt.nl annorlunda.


Paketet får precis plats i brevlådan (något som den moderna konsumenten uppskattar), erbjuder bara 6 typer av granola och är tillverkad i så hög grad som möjligt i Nederländerna. På så sätt kan OOt.nl svara på konsumenternas behov av att veta varifrån deras livsmedel kommer. Eftersom OOt.nl säljs på nätet behöver det inte konkurrera med andra märken på snabbköpshyllan. Kort sagt, OOT.nl fångar helt enkelt den moderna konsumenten. Produkten är bekväm, medveten och autentisk i alla bemärkelser.  

 

7. Vedder & Vedder 

Vedder D2C exempel

Vedder & Vedder är ett framstående personanpassat smyckesföretag i Amsterdam.


Utifrån kundens behov av personliga smycken skapar Vedder & Vedder personliga smycken och säljer dem direkt till konsumenten. Från ringar med månadsstenar till ett fingeravtryck från någon älskad. Bara himlen är gränsen!


Dessa identiska tvillingsystrar arbetar tillsammans med egna guldsmeder, allt för att ge ditt personliga smycke liv. På så sätt kan de hålla produkten så personlig som möjligt, förhindra onödigt avfall och överproduktion, samtidigt som din berättelse finns kvar.


Du kan till och med boka en tid för att få en glimt bakom scenen. Förutom allt det, erbjuder de även en V&V-garanti som innebär att om något smycke missfärgar inom de första fyra månaderna ersätts det. Att få konsumenterna att känna sig trygga och säkra och samtidigt ge liv åt personliga smycken, är ett smart sätt att bygga en stark relation med kunden. 

 

Passar D2C-strategin för alla? 

Direkt-till-kund (D2C) är fortfarande en ganska ny affärsmodell. Men som tidigare nämndes kan ett D2C-märke bli väldigt framgångsrikt. 


Medan dropshipping brukade vara hett vill fler kunder (särskilt unga vuxna) skära bort mellanhanden och förhandla direkt med leverantören. Unga vuxna har inga problem att välja alternativa märken som förstår sina prioriteringar: bekvämlighet, låg kostnad, äkthet och en bra shoppingupplevelse. Medan dropshipping har fått dåligt rykte, förstår D2C deras kunds önskemål och behov, och blir pjäsen i spelet. 


Du kan få kall öl levererad av Heineken. Få pälsvårdsprodukter till ditt husdjur levererade till din dörr. Och helt personanpassa din cykel efter din smak och stil.


I ett nötskal kan D2C-varumärken leverera en bättre kundupplevelse, varumärkespositionering, och full kontroll över produkt, rykte, kommunikation och kunddata - och allt detta till ett bättre pris. En D2C-strategi verkar fungera för många märken, vad sägs om ditt? 

Är du beredd att göra nästa drag i spelet? 

Kontakta oss